Utmätningsförrättning i hemmet

10.10.2018

Herre Gud rent ut sagt! Den känslan jag fick i magen när brevet om underrättelse om utmätningsförrättning i hemmet kom..... Mitt psykiska mående dalade rakt ner i en svart avgrund och obehagskänslan går inte att beskriva med ord. De totala förnedringen, skammen, ångesten och allt i ett enda stort virr varr av känslor.

Trodde jag skulle slippa besök av kronofogdens tjänstemän

I nån sorts förvirring trodde jag att jag skulle slippa få besök i hemmet av Kronofogdens tjänstemän. Denna totala förnedring som ett sådant besök kommer att innebära är knappt uthärdligt.

Brevet kom för ungefär en vecka sedan så det är god framförhållning tills de kommer (nästan 2 veckor framåt från brevdateringen). Ångesten grep tag om mig och jag kände att min psykiska status försämrades enormt inom loppet av bara några timmar.

Ägnade hela kvällen åt att googla på hur ett sådant besök går till och vad som händer. Att få hembesök av utmätningsmän måste vara en mardröm är allt jag kunnat tänka under den här tiden. Vad ska grannarna tänka och hur diskreta kan de vara om de bestämmer sig för att bära med sig saker härifrån på direkten? Frågor jag inte har något svar på ännu.

Det enda jag vet är att om jag inte blir försatt i personlig konkurs där precis hela mitt bohag ska säljas för några tior här och där, är att jag har väldigt få eller i princip inga tillgångar i hemmet som har något värde på en andrahandsmarknad.

Jag läste att tillgångar behöver ha ett värde där KFM's vinst ska uppgå till minst 600 kr per sak om det handlar om enstaka egendomar. Om de hämtar ett antal saker i klump kan allt som beräknas inbringa en vinst på 200 kr hämtas. Om det blir det sistnämnda finns det väl några få grejor att ta men det är fortfarande långt ifrån att det skulle kunna täcka ens den minsta av mina skulder hos Kronofogden.


Möjligheter till extrainkomster framöver

Min plan har hela tiden varit att när jag mår bättre psykiskt, sakta men säkert börja ta extrajobb på nätet för att kunna beta av skulderna snabbare. Nu inser jag att det inte ens är säkert att jag får behålla min dator, vilket skulle vara förödande på många sätt och vis.

Dels behöver jag få svar på om datorn ska tömmas innan hembesöket äger rum men också vart sjutton jag ska lägga mina elektroniska saker som finns på datorn om jag inte har en ny/annan dator.... Att inte kunna jobba ihop extrainkomster framöver för att sedan lösa mina skulder i snabbare takt, vore totalt livsavgörande för mig. Då finns det inget hopp om livet över huvud taget.....

Nuvarande skuldberg och räntor som efter att de hamnat hos Kronofogden, stigit till 36% är en hel omöjlighet att lösa bara genom löneutmätning. Har räknat ut att vissa av skulderna till och med kommer att öka under tiden som löneutmätningen pågår. De preliminära beräkningarna gör att det kommer att ta mig ca 50 år med nuvarande inkomster att återbetala alla skulder. Helt vansinnigt då det kommer att handla om miljonbelopp i räntor....

Jag har skrivit till ett antal av mina fordringsägare för att be dem sänka räntorna men redan fått "nej" från flera av dem. Ja det är klart att de hellre vill att jag betalar till dem hela livet och många 1000% mer än min ursprungliga skuld var. Jävla blodiglar! Såklart är jag beredd att betala vartenda öre plus ränta men att höja räntan till 36% gör det hela till en helt galen ekvation. Möjligen var jag för snabb med att skriva till dem då alla mina skulder ännu inte hamnat hos KFM för utmätning men ändå.

Detta var mitt första försök att försöka skapa en rimlig struktur på min avbetalning men det misslyckades alltså. Energin som det tog att samla kraft för att skriva detta brev till fordringsägarna var i princip all energi som fanns. Den senaste vecka har jag bara gått ner mig ännu mer psykiskt och jag känner att det åter igen är svårt att ta mig upp på mornarna för att ta mig till jobbet över huvud taget.

Ser inget ljus i tunneln just nu ......

© 2018 Fattig-lappen
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång