Tiden rinner ut - snart utmätningsdags

19.05.2018

Samtidigt som mitt 4:e och 5:e föreläggande om betalning från Kronofogden har kommit, börjar tiden rinna ut för mina tidigare förelägganden. Sista dagen för att klaga eller betala in det utkrävda beloppet har passerat för exakt en vecka sedan och nu väntar jag bara på att domen om utfall ska dimpa ner i brevlådan.

Tiden snart inne för utmätning
Tiden snart inne för utmätning

Oklarheter kring tidsaspekten

Det finns fortfarande en del frågetecken kring ledtider i processen från föreläggande till den reella löneutmätningen. Hur lång tid det tar samt när i processen olika saker sker är inte solklart ännu. Detta trots mina timmar i telefon med vänliga och hjälpsamma handläggare på Kronofogden.

Mina kvittenser av delgivningskvittona för delgivning om betalningsföreläggande daterades i början av Maj och det har gått en vecka sedan dess. Efter det har ännu ett nytt betalningsföreläggande kommit men inget beslut om löneutmätning.

Jag har ingen aning om vad som pågår just nu och när i processen KFM går in och kollar bankkonton och sådant. Visst är det sådant som man säkert skulle kunna ringa och fråga om men i dagsläget orkar jag faktiskt inte ens bry mig om det.

Funderar också lite om huruvida utmätning av mina få tusenlappar jag har i privat pensionssparande kan komma att ske eller inte. Inte för att det på något sätt kommer att vara avgörande för min tid som ålderspensionär men det är ändå intressanta saker att få reda på.

Frågorna är många och jag väntar alltså svar på hur detta går till i praktiken. När man söker på nätet på olika tidsaspekter som har med löneutmätning att göra, verkar det skilja sig lite mellan svaren. Kanske är det också individuellt. När jag pratade med KFM senast sa de att personer som inte tidigare haft ärenden hos KFM, ofta blir handlagda ganska snabbt medan de som har många ärenden sedan tidigare, inte har samma prioritet att handläggas snabbt. Har ingen aning om huruvida det stämmer eller inte och jag väntar med viss nervositet på nästa steg i processen.

Jag har förstått att jag kommer att få fylla i uppgifter om inkomst och fasta utgifter för boende och annat innan själva löneutmätningen träder i kraft. Detta efter att jag ringt och frågat om huruvida de tar hänsyn till att man hunnit betala hyran den innevarande månaden då de ska gå in och tömma mitt lönekonto. Svaret på det var alltså att jag på nåt sätt ska få ange vilka kostnader jag behöver få behålla pengar till innan det hela sätter igång.

Att det är viktigt att svara snabbt på en sådan fråga har jag också fattat eftersom man annars räknar på något sorts schablon, vilket skulle slå hårt på mig då jag har en ganska hög hyra. Det är alltså dags att bli mer noga igen gällande att öppna posten som kommer. Det gör mig trött att tänka på då energinivån just nu är nere på minus.

Sedan i februari har jag väntat mig att få de där hemska meddelandena och det visade sig definitivt ta längre tid än så. Förmodligen spelar det roll att jag aldrig tidigare missat en räkning hos någon av mina fordringsägare och därför kanske de var lite mer toleranta i tidsfrågan innan de sände mitt ärende till KFM. Detta med undantag för ett par sms-lån som liksom väntat var heta på gröten och sände inkassobrev efter inkassobrev så många som möjligt. Jag har förstått att det är en viss affärsidé även i det, eftersom det går att få in extra pengar på att skicka inkassobrev. Nu syftar jag på de låneföretag som sköter sina inkassoärenden själva och därmed kan tjäna pengar på den inkassoavgift de med laglig rätt kan debitera ovanpå resten.


April månad var sista månaden med en normal lön

Att det i April var sista gången jag själv fick bestämma över min lön stod ganska klart för mig. Även om jag nu börjar tvivla på att KFM hinner handlägga mitt ärende för löneutmätning till den 25:e Maj.

Fördelen med att det dragit ut på tiden är att jag själv kunnat välja att betala in mindre krediter till fullo, för att dra ner så gott det går på antalet ärenden hos KFM. Har ju insett att det är bättre att betala så mycket som möjligt på några få skulder än att smådutta och betala några hundralappar här och där till samtliga fordringsägare. Alltid en lärdom att lägga till erfarenheterna.

OM jag skulle ha turen att hinna få ännu en lön, vet jag exakt vilka 2 krediter som lönen ska gå till. Men det återstår att se om jag får den möjligheten eller inte.

Det bästa att använda denna tidsfrist på är att försöka förtidsinlösa så mycket som möjligt på de minsta och dyraste lånen. Dels för att slippa räntan på dem medan de ligger och tickar hos KFM men också för att de kommer att tilldelas en mycket liten andel av själva löneutmätningen och därför annars kommer att finnas kvar mycket länge. Med den dyra räntan kanske de i värsta fall till och med kommer att öka i belopp snarare än att minska.

En annan sak är de kostnader som det innebär att en skuld förfaller till KFM. Det kostar väldigt mycket och om den ursprungliga skulden bara är på några tusenlappar, blir det en väldigt hög procentuell kostnad för att låta den förfalla till föreläggande.


© 2018 Fattig-lappen
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång