Löneutmätning nu är det dags

17.09.2018

Det tog ungefär en vecka efter det att jag fyllt i och skickat in mina uppgifter om inkomster och tillgångar, innan jag fick beslutet. En förbehållsberäkning och samtidigt också en underrättelse om beslut som omfattade både utmätning av de få kronor jag tidigare sparat i individuellt pensionssparande men också utmätning av lön.

Beslut om utmätning har kommit
Beslut om utmätning har kommit

Beslutet jag både väntat på och fruktat

Att jag faktiskt har gått omkring och väntat på detta beslut i många månader vid det här laget, är ganska märkligt. Från att ha haft en god ekonomi och en hög inkomst, har livet förändrats drastiskt i och med detta. Jag känner mig ganska väl förberedd eftersom detta inte kommer som någon överraskning men ändå kändes det i magtrakten när brevet så slutligen kom.

Nu är det dags att göra rätt för sig utan att själv kunna påverka vilken fordringsägare som ska få vilken summa varje månad. Utmätningen av mitt pernsionssparande ska tydligen gå till ett par specifika fordringsägare. Varför det är så, har jag ingen aning om men eftersom det är två lån med riktiga ockerräntor, är det lika bra det. Det är faktiskt bättre för mig att hela den summan går till dessa två lån än att de fördelas ut på flera. Har bara kvitterat att jag mottagit det brevet så ännu har inget hänt.

Tiden från att jag inte kunde betala mina räkningar till första löneutmätningen kommer således att vara ca 8-9 månader. Det har varit månader av ångest och förtvivlan och ännu har inte alla mina skulder ens hamnat hos Kronofogden för verkställighet av indrivning.

Vad jag kan förstå från allt man kan läsa så kommer löneutmätningen att rulla på nu och det är ännu för tidigt för att jag ska kunna räkna ut på ett ungefär hur mycket som kommer att vara ränta och hur mycket som blir avbetalning/amortering varje månad. Min första preliminära gissning är att min skuld kommer att minska med ca 10 000 kr varje månad. De kommer att dra ca 27 500 kr från min lön varje månad så det är bara att kämpa på.


Måste ta mig samman och skaffa extrainkomster snart

Min plan har hela tiden varit att tänka på hälsan och inte stressa upp mig för mycket med anledning av all denna röra som jag försatt mig i. Min sjukskrivning i vintras som var en av anledningarna till hela situationen, finns färsk kvar i mitt medvetande och jag tänker inte krascha. Nu tänker jag sakta men säkert börja försöka hitta alla vägar jag kan för att ta mig ur den här situationen.

Utan extra inkomster och under förutsättning att inget oförutsett händer med min ordinarie inkomst, kommer det förmodligen ta mig ca 12-14 år att bli skuldfri. Så länge kan jag inte föreställa mig att jag ska leva på existensminimum enligt det förbehållsbelopp jag kommer att få behålla. Efter att alla fasta utgifter för boendet är betalat kommer jag att ha ca 3000 kr per månad att leva på. Det ska ju räcka till allt såsom mat och kläder. Några nöjen lär det knappast bli tal om. Det är drömmar jag får spara till senare.

Nu är det alltså dags att försiktigt börja tänka på hur jag ska skaffa extrainkomster. Syftet är inte att lura Kronofogden utan att kunna betala av skulderna i ännu snabbare takt än min vanliga inkomst räcker till. Jag tänker lägga ribban på lite lagom nivå och inledningsvis försöka jobba så mycket extra jag kan på nätet.

Mitt första delmål är att kunna betala in 1000 kr extra per månad. Sedan kommer jag att trappa upp mina delmål för att sedan sätta ett riktigt aggresivt slutmål som ska handla om när jag ska kunna vara helt skuldfri. Allt detta är alldeles för tidigt att sia om just nu så det får räcka med att skaffa inkomster som räcker till 1000 kr extra amorteringar.


Vilka sorters extrainkomster finns det på nätet?

Jag har tänkt att försöka tjäna extra pengar på nätet genom att skapa mig inkomster som affiliate på något sätt. Affiliatemarknadsföring går ut på att via mejl, sociala medier eller hemsida annonsera ut olika företags produkter. När någon sedan köper något genom den länk jag delat, kommer jag att få provision från det.

Hur det kommer att gå återstår att se och jag är väl medveten om att det kommer kräva en del arbete.

Motivationen är på ett annat sätt nu och jag känner att krafterna börjar återvända då det handlar om att mobilisera energi för att kunna se nåt sorts ljus i tunneln ändå. Jag vägrar att leva som en fattiglapp resten av livet på grund av mina tidigare misstag så jag tänker göra rätt för mig och jobba som en galning för att ordna upp den här situationen snabbare än så.

Mycket av det som väntar mig inom det närmsta åren kommer sannolikt handla om att orka kämpa trots förnedringen och skamen. Det som driver mig är att kunna få känna lycka på alla olika plan igen. Jag ska inte säga att jag inte har förmåga att känna lycka just nu för den förmågan börjar sakta återvända efter vinterns "krasch".

Inom en ganska snar framtid kommer "tillbakablicken" vara över men då börjar ett annat kapitel i den här sorliga, ärliga och utlämnande historien. En av de viktigaste sakerna som är orken att kämpa för att så småningom hitta vägen tillbaka.


© 2018 Fattig-lappen
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång