Extra "inkomster" fixade

07.10.2020

Sommaren innebar som väntat, ett lite bättre läge där jag flöt in i mängden mer än vanligt. Ingen undrar varför jag inte åkt på utlandssemester eller gjort de där extra utflykterna som många förväntar sig att man gör på sin semester. Dessutom kom jag på ett par olika saker jag kunde göra för att skaffa lite extra inkomster som jag (än så länge gör vad jag vill med). Jag ska givetvis dela med mig av de här tipsen längre ner i inlägget.

Lite extra pengar vid löneutmätning

Att jaga extra pengar för att kunna gå till frissan, tandläkaren eller för att köpa nya skor, är stressfyllt och ångestframkallande! Det vet alla som lever på normbeloppet som man får behålla efter löneutmätningen. Det är ett liv på taggiga rosbuskar snarare än den dans på rosor. Nu ska jag berätta vad jag gjort för att skaffa extra pengar. Det är inte pengar jag spenderar på nöjen eller nåt annat heller för den delen (även om jag förmodligen kunnat göra det om jag ville) utan ett sätt att metodiskt minska RÄTT skulder hos KFM.

Begär skattejämkning hos Skatteverket

Den som har löneutmätning vet hur trist det är att inte själv kunna styra över var pengarna tar vägen. Såklart måste man acceptera det faktum att alla pengar ska gå till att betala av skulderna hos KFM men det är med ökad frustration jag ser att skuldsaldot ökar snarare än minskar.

Ordentliga jag har räknat ut vad och varför genom att göra en lista på mina skulder och vilken ränta var och en av dem har. I praktiken innebär det att den procentuella andel en dyr skuld får av min löneutmätning kanske inte räcker för att betala räntan och därför ökar den skulden istället för att minska.

Jag ville ha någon sorts egenmakt att bestämma till vilka skulder mina pengar går till och det är som ni vet omöjligt då fördelningen sker utifrån den procentuella andelen som varje skuld utgör av totala skuldsaldot. I våras när jag insåg att jag med mina höga räntor skulle få återbäring på skatten, trodde jag att jag skulle kunna ta den återbäringen och betala in på mina mest dyra ockerlån. Men nej, som bekant försvann allt och gick oavkortat in på skuldkontot med samma procentuella fördelning som vanligt.

Detta gjorde mig besviken och jag funderade över vad och om jag kunde göra något åt det för att mitt skuldsaldo skulle minska. Det var då jag kom på idén med jämkning. Att begära jämkning är inget som Kronofogden kan tvinga dig till men om du har mycket räntor på ett år kan du göra det och alltså betala mindre skatt varje månad istället för att få tillbaka på skatten efter deklarationen. Det kan ju även handla om jämkning för annat så om du är besviken på att de pengar du får tillbaka på skatten fördelas på samma gamla vanliga sätt när återbäringen kommer, finns det en chans att skaffa lite egenmakt här!

Sagt och gjort, jag begärde jämkning och fick ett par tusenlappar mer ut i lön varje månad. Dessa tusenlappar väljer jag att själv betala in på de skulder som är dyrast och med mest skamlösa räntor. På det här sättet kan man påverka så att skatteåterbäringen går till att faktiskt minska skulden snarare än att bara smetas ut jämt fördelat på alla de skulder man har. Som bekant är det bäst att betala av skulder med hög ränta så att det blir mer pengar över till själva amorteringarna om man nu kan kalla det för det när det gäller skuldsaldo hos KFM.

Okej, jag har inte ringt Kronofogden och frågat hur de ställer sig till detta men jag utgår helt enkelt från att om jag angivit rätt skattetabell i min inkomstredogörelse och de fattar beslut om utmätningsbelopp utifrån detta, kan de inte tvinga mig att begära jämkning för att de ska kunna utmäta även de pengarna varje månad. Jag ser inte heller att jag gör något som helst fel då den jämkning jag har handlar om avdrag för ränta. Det enda jag gör är att själv styra lite vad min skatteåterbäring ska gå till för skulder. Känner mig nöjd! Det som förvisso skulle kunna hända är att de varje månad går in på mitt konto och tar de där extra tusenlapparna men det ser jag som ganska långsökt. Hur ska de kunna avgöra om jag sparat ihop pengar till kontaktlinser, glasögon eller tandläkare eller om det är andra pengar? Har de ens resurser för att gå in en gång per månad, på alla konton som tillhör dem som har löneutmätning? Ganska tveksamt att det är så de jobbar. Tror det är lugnt så länge det inte är stora summor det handlar om. Skulle det ändå hända så är det fortfarande positivt då skulden totalt sett minskar och så även räntorna i viss mån.... det är bättre än att dessa pengar kommer i "klump" vid varje tillfälle då skatteåterbäringen kommer.

Varje månad när lönen kommer går jag direkt in på kontot och för över mina "skattepengar" på en aktuell skuld som jag har. Så visst, vill någon att pengarna ska gå till annat får de väl vara snabba. Jag gör i alla fall inget olagligt, den saken är säker!


© 2018 Fattig-lappen
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång