Corana-tidernas berg och dalbana

29.03.2020

För oss som inte alltid mår så bra, gör den osäkra tillvaron inte livet lättare för oss. Härom dagen stängde jag av nyhetsflödet från olika appar jag har installerade på telefonen för att det gör mig stressad att hela tiden känna "katastrof-känslor". Så klart är detta ett tecken på att jag fortfarande har svårt att kontrollera mina tankar kring vad som ska få påverka mitt psykiska välmående eller inte. Försöker istället att fokusera på saker som gör att jag kan se någon sorts ljusare framtid. Samtidigt funderar man ju på myndigheternas agerande och den berömda kurvan som ska rädda oss alla i Sverige.

Corona tidernas berg och dalbana
Corona tidernas berg och dalbana

Dålig ekonomi förändras till ännu sämre för många

Eftersom jag har en ganska trygg anställning och bra lön förändras inte min privatekonomi särskilt mycket än så länge. Löneutmätningen rullar på och snart kommer en skatteåterbäring att göra att ännu en hyfsat inbetalning på skuldkontot hos Kronofogden kommer att genomföras. Synd bara att man inte får ut den i cash så att man själv kan välja att betala in på de skulder som har högst ränta.

Jag var inne i ett forum för överskuldsatta och läser andra människors ännu sämre situation. Många som redan är väldigt ekonomiskt utsatta kommer att få en ännu tuffare tid framöver. Att drabbas av arbetslöshet om man redan har det svårt ekonomiskt eller hälsomässigt kan leda till de mest avskyvärda konsekvenser med psykisk ohälsa.

Corona-krisen har alltså än så länge inte drabbat mig mer än att jag saknar möjligheten att göra som andra - bunkra lite för 14 dagar framåt..... Eftersom en sådan sak kräver att man ständigt håller sina förråd fyllda för 14 dagar framåt i tiden, är det svårt om pengarna man får kvar efter löneutmätningen knappt ändå räcker till. Visst går det fin-fint att fylla kylskåpet och skafferiet direkt när lönen kommer eftersom jag ändå får behålla ett förbehållsbelopp som ska räcka till mat och förnödenheter i en månad men mot slutet av månaden är det helt omöjligt att hålla skafferi och kylskåp välfyllt så att det skulle räcka till en Corona-karantän.

Givetvis är det en omöjlighet att ladda upp med handsprit och annat men det spelar ingen roll då jag förlitar mig på att tvål och vatten fungerar lika bra. Däremot har jag full förståelse för att människor som har det besvärligt ekonomiskt och samtidigt känner sig rädda, gärna skulle vilja köpa handsprit och annat. Vad gör man då? Väljer mellan mat och handsprit?

Jag tillhör riskgrupp på flera sätt eftersom min fysiska hälsa har mer att önska men att köpa massor av handsprit och sätta mig i karantän är alltså en omöjlighet.


Inte råd med handsprit
Inte råd med handsprit

Att leva på marginalerna i dessa tider skapar rädsla

Det enda man kan göra för att skapa små marginaler som kan räcka till det där lilla extra som kan behövas just nu, är att försöka dra ner på sin redan ansträngda budget för annat. Det är inte så många av oss som har dålig ekonomi och löneutmätning som har möjlighet att te.x. ha ett paket extra Alvedon hemma i skåpet. När man lever på marginalerna redan är det ju sådant man kan behöva köpa ibland som ett nödvändigt ont men det finns knappast något utrymme för att köpa hem saker "ifall att".

Stressen som skapas av att man måste vänta tills inköp är absolut nödvändiga och oundvikliga förvärras förstås av andra medmänniskors bunkrande. Jag skulle personligen gärna vilja ha det där extra paketet med Alvedon hemma när jag eller någon i min familj slutligen blir smittade. Istället riskerar jag att bli utan den dagen jag absolut måste gå och köpa ett paket, eftersom människor som har råd att bunkra på förhand, har köpt upp hela lagret på många ställen.

Själv tillhör jag en av dem som redan vidtagit nästan alla tänkbara åtgärder för att spara pengar.


Att vända krisen till att innebära små ljusglimtar

Små ljusglimtar i tillvaron är ändå att känslan av utanförskap minskar för närvarande. Det är få av mina vänner och bekanta som hör av sig och vill gå ut på krogen eller gå på AW tillsammans. Detta ser jag som positivt då det innebär att jag inte behöver komma med dåliga undanflykter och ursäkter för att inte följa med.

En annan fördel är att detta på sätt och viss gynnar mina intressen när det kommer till att försöka komma igång med att tjäna extra pengar på nätet. Det blir mer tid över framför datorn när man inte kan delta i sociala sammankomster. Detta är positivt eftersom det krävs massor av ork för att ta tag i såna här saker.

Även om jag numera stängt av olika nyhetsflöden i mobilen, har krisen ändå gjort att mitt egna ältande om hur dåligt mitt liv känns, har fått stå tillbaka lite. Att bli distraherad av annat är på ett sätt bra för mig samtidigt som jag känner mig extremt skör och sårbar.


© 2018 Fattig-lappen
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång