Beslut om utslag från Kronofogden

21.05.2018

Så var det dags för domedagen avseende de första föreläggandena som jag kvitterat. Idag kom de första två breven som innehöll utslag från KFM. Eftersom jag hade kvitteringsdatum 2018-05-02 och breven var daterade 2018-05-17 så gick det alltså på sammanlagt 12 dagar innan utslaget gjordes. Det hann med andra ord passera 10 + 2 dagar innan utslaget daterades och skickades iväg för att anlända idag den 21 Maj.

Utslag är som en dom
Utslag är som en dom

Eftersom inget annat stod än att jag förpliktas att genast betala det belopp som anges i utslagete, blev jag åter igen osäker på processen och tidsaspekterna. På Kronofogdens hemsida stod att läsa följande:

"Ett utslag kan jämföras med en dom. Om du har fått ett utslag innebär det att du måste utföra eller betala det som framgår av utslaget.

Du är skyldig att direkt betala eller utföra det som anges i utslaget. Skulden ska du betala till den sökande eller ombudet om sådant finns. Kontakta dem så att du får aktuella uppgifter om hur mycket du ska betala och vart. Ofta har sökande begärt ränta som är fastställd i utslaget och då växer skulden tills den är betald. Kan du inte betala hela skulden kan du stämma av möjligheten till avbetalningsplan med sökande.

Om den sökande väljer att begära Kronofogdens hjälp med att driva in skulden (ansöka om verkställighet) ska du dock betala skulden till Kronofogden. Du får då brevet Skuld att betala från Kronofogden, med ett sista betalningsdatum. Är skulden inte betald till det datumet utreder Kronofogden möjligheten till utmätning av dina tillgångar."

Källa: Kronofogden

Av den text som alltså stod att läsa på Kronofogdens hemsida, tolkar jag det nu som att det ändå trots allt kommer att förlöpa en viss tid innan det är dags för löneutmätning. Jag har enligt tidigare samtal med KFM fått besked om att beslutet/utslaget skickas samtidigt till både sökande och svarande. Nu tror jag att den sökande (fordringsägaren) ska besvara beskedet med om de vill att KFM ska driva in skulden eller ej. Jag räknar med att det tar ett par arbetsdagar innan den posten gått fram och tillbaka till KFM.

Då kommer jag vad jag förstår att få ännu ett brev från KFM med "skuld att betala" men då direkt till Kronofogden och om jag inte gör det, är det dags för utmätning. Detta innebär att jag med så gott som 99% säkerhet, kommer att hinna få ännu en lön innan utmätning kan träda i kraft. Men säker kan man ju aldrig vara.


Fyra dagar kvar till lön - hinner jag få den?

Det är alltså 4 dagar kvar till nästa lön och med stor sannolikhet hinner jag få den också innan det är dags för löneutmätning. Har ytterligare två delgivningar ligger här hemma och väntar på att bli kvitterade och nu ser jag väl just ingen anledning alls att försöka dra ut på tiden.... Eller så finns det ändå en vits med att de första skulderna hinner få varsin rejäl betalning i samband med utmätningen.

Jag har inte bestämt mig för vilken strategi som är bäst men det troliga är att det är bättre för räntorna att så mycket som möjligt tas till så få lån i taget som möjligt. Det ökar avbetalningarna på de skulder som det hunnit bli utslag på.

OM jag hinner få ännu en lön är det 3 krediter som ska betalas i sin helhet. Detta är min taktik då jag inser att det är bättre att betala så mycket som möjligt på några få skulder än att betala jättelite till alla. Det var möjligen rätt taktik initialt eftersom jag upplever att det kanske är därför jag fått så lång tid på mig innan skulderna faktiskt hamnat hos KFM.

I sinom tid när jag känner till hela processen ska jag försöka ge en strukturerad helhetsbild av det. Då kanske jag också kan ge råd till andra som vill ta en viss kontroll över det hela så här i slutskedet innan det är dags för löneutmätning.

Det mest konstiga är att jag inte längre oroar mig för att de ska komma på hembesök från Kronofogden. Jag antar att jag förlitar mig på att min väl tilltagna lön ska räcka istället för att de ska komma hit och plocka grejor som på sin höjd är värd några hundralappar. Det var ju också ungefär vad kvinnan på KFM sa till mig när jag frågade detta via telefonen. Att det är mycket ovanligt med hembesök.... Men inte heller på detta kan man ju vara säker.


Saknar en jättetydlig processbeskrivning med tidsparametrar

En tydlig processbeskrivning med tidsangivelser och olika parametrar som påverkar handläggningstiden vore önskvärt. Givet är att aktuell arbetsbelastning hos KFM påverkar det hela men olika antal dagar man har på sig innan olika typer av brev kommer, skulle kunna förtydligas ändå.

Detta ska jag själv alltså försöka bidra med till andra som söker information om vilken tid man har på sig när olika brev, kvittenser och annat kommer i brevlådan. Det kan förmodligen bespara någon annan från stressen som ovissheten skapar.


© 2018 Fattig-lappen
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång